Köp- och leveransvillkor

Allmän information

DenForm Lux A/S

Viborgvej 291

8210 Aarhus V

Danmark

Tfn.: +45 87126934

Fax: +45 86241505

E-post: mail@denform.se

Momsregistreringsnummer: DK 31780152

Tack för att du väljer att handla hos DenForm. Vi hoppas att du blir nöjd med ditt köp. När du handlar på www.denform.se gäller följande köp- och leveransvillkor. Läs dem noga, innan du handlar.

Priserna på www.denform.se är dagspriser, angivna i svenska kronor och inklusive 25 % moms för privatkunder och exklusive moms för företag och kunder inom den offentliga sektorn, om inte annat anges. De angivna priserna gäller endast beställningar för leverans till Sverige, med undantag för öar utan bro till fastlandet. Vi reserverar oss för ev. avgiftsändringar, pris- och korrekturfel.

 

Betalning

På www.denform.se är det möjligt att betala med följande betalningsalternativ:

JCB, Mastercard, Visa och faktura.

Inga avgifter tillkommer vid betalning på denform.se, och beloppet dras från ditt kort först när varorna skickas. Observera att det kommer aldrig dras ett större belopp än det du har godkänt vid köpet.

Vid betalning med faktura skickar vi en proforma-faktura till den angivna mejladres. Betalning med faktura är förskottsbetalning. Den angivna leveranstiden gäller från det datum då vi har registrerat betalningen. Observera att 1-3 arbetsdagar kan inträffa från överföring av betalning tills det är synligt för oss.

Kundklubbsrabatter kan inte kombineras med andra rabatter.

 

 

Leveranskostnader

Paket

Med PostNord

119 kr.

 

Pallgods

Med transportföretag, leverans till tomtgräns

1499 kr.

Duschkabiner

999 kr.

 

Särskilda priser

Swimspa och bastu-/campingstugor

6500 kr.

Tilläggsavgift för leverans till icke brofasta öar

2000 kr.

Avhämtning hos Wellness King
Verkstadsvägen 79
591 46 Motala

gratis - Gäller inte utespa och swimspa

 

Frakt och leverans

För frakt av varor köpta på www.denform.se använder DenForm både PostNord och andra transportörer.

DenForm avgör vid varje enskilt tillfälle vilken fraktmetod som ska användas till den aktuella försändelsen.

DenForm levererar till alla brofasta öar i Sverige.

Förväntad leveranstid är 2–5 vardagar, om inte annat anges för den aktuella produkten. För specialtillverkade varor kan leveranstiden vara upp till 12 veckor.

Varor levererade med transportör levereras i regel till trottoarkanten eller till första dörr på bottenplanet, förutsatt att det finns åtkomst via fast körbar väg. Förutsättningarna för fast körväg gäller även när varan ska ställas i carport eller på liknande ställen. För varor levererade med transportör rättar sig DenForm i övrigt efter transportörens gällande regler.

Om varan ska lyftas på plats med kran, är det kundens eget ansvar att ingå avtal med entreprenör som utför sådana tjänster.

Varor kan avhämtas hos DenForm gratis på adressen Verkstadsvägen 79, 591 46 MOTALA, om inget annat har avtalats. Du får ett meddelande via mejl när varan går att hämta.

 

Varumottagning

Mottagning av varor sker genom att fraktsedeln kvitteras.

Om du inte är hemma vid leverans kommer paket kunna hämtas senare hos närmaste postombud. Däremot kommer varor som transportör försökt leverera att gå i retur till terminalen, och utkörning kan sedan avtalas och ske mot betalning.

Om transportören anser att varan kan ställas på ett säkert sätt i exempelvis garage, på gårdsplan eller liknande kan mottagning också ske, eller om det meddelats i förväg att annan person kommer ta emot varan. Detta ska dock avtalas skriftligt före leverans.

Det är kundens ansvar att kontrollera om det finns skador och brister på varan direkt efter mottagandet. En skadad vara behöver ej mottas eller kan mottas med förbehåll.

Om du tar emot en skadad vara, ska du omedelbart upplysa transportören om detta. Om emballaget visar tecken på skada vid mottagandet, kan du öppna paketet i närvaro av transportören. Upptäcker du skadan först efter att du öppnat paketet, ska du vända dig till transportören och sedan till DenForm.

 

 

Reservation för slutsålda varor

Vi strävar alltid efter att ha annonserade varor på lager och information om lagerstatus. Det kan dock hända att en vara blir slutsåld med kort varsel. Vi reserverar oss därför för slutsålda varor och till följd av detta extra leveranstid och eventuella prisändringar.

 

 

Om du ångrar ditt köp (ångerrätt)

Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss.

Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag du

har mottagit din vara
får den sista varan i fysisk besittning, när det rör sig om en beställning på flera olika varor som ingår i en order och som levereras separat
får det sista partiet eller den sista delen i fysisk besittning, när det rör sig om en avtalad leverans av en vara som består av flera partier eller delar

Du ska inom 14 dagar från mottagandet meddela oss om att du vill ångra ditt köp.

Meddelandet ska skickas per e-post till mail@denform.se. I ditt meddelande ska du tydligt uppmärksamma oss på att du vill utnyttja din ångerrätt. Du kan också välja att använda vår ångerblankett och skicka med returen. Du hittar den längst ner i detta dokument.

Du kan inte ångra dig genom att endast neka att ta emot varan utan att samtidigt tydligt lämna besked om detta.

Med undantag för leveranskostnader så finns det inga krav på återbetalning.

 

Retur

Du ska skicka din returorder till oss utan onödiga dröjsmål och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss om att du önskar ångra ditt köp. Du står för direkta utgifter i samband med att varan skickas tillbaka.

Vid återsändandet är du ansvarig för att varan är korrekt inpackad och att varan är tydligt märkt med returnumret. Returnumret skickar vi till dig på e-post, då du informerat oss om att varan ska returneras.

Du ansvarar för risken för varan vid returfrakt från tidpunkten för varans leverans.

 

Varor som är undantagna ångerrätten

Följande varutyper är undantagna ångerrätten:

Varor som är tillverkade efter konsumentens specifikationer eller har fått en tydlig personlig prägling.
Levererade förseglade varor som av hälso- eller hygienmässiga skäl inte är ägnade för retur och där förseglingen brutits efter leverans, exempelvis kemikalie- och skötselprodukter.
Varor som har tagits i bruk, exempelvis spabad eller bastu.

Du förlorar din ångerrätt om du bryter förseglingen på varor som av hälso- eller hygienmässiga orsaker inte är lämpliga att returneras.

 

Varans skick när du returnerar den

Du ansvarar endast för eventuell minskning av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastslå varans art, egenskaper och det sätt den fungerar på. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en fysisk butik.

Om varan är provad utöver det som beskrivs ovanför, betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrat köp endast får en del eller inget av köpbeloppet återbetalat, beroende på varans handelsmässiga värde.

För att få tillbaka hela köpbeloppet vid retur får du alltså göra samma som man får i en fysisk butik.

Du får prova varan, men inte ta den i bruk.

 

Återbetalning av köpbeloppet

Om du ångrar ditt köp, får du naturligtvis tillbaka det belopp som du har betalat för varan. Du står för kostnaden för returfrakt. I det fall att det skett en värdeminskning på varan som du är ansvarig för, dras denna värdeminskning av från köpbeloppet.

Om du utnyttjar din ångerrätt, återbetalar vi alla betalningar vi mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (dock inte extra omkostnader till följd av ditt eget val av annan leveransform än den billigaste formen av standardleverans som vi erbjuder), utan onödiga dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum vi har fått besked om ditt val att ångra detta avtal.

Återbetalning sker med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om inget annat är avtalat.

Vi kan hålla inne med återbetalningen tills vi har mottagit den returnerade varan.

Om du ångrar köpet, ska varan skickas till:

DenForm Lux A/S

Viborgvej 291

8210 Aarhus V

Danmark

 

Varan ska vara tydligt märkt med returnummer.

Du kan också ångra köpet genom att lämna ett tydligt meddelande och lämna varan personligen på ovanstående adress enligt överenskommelse.

 

Vad ska jag skicka med tillbaka?

Du ska bifoga en kopia på orderbekräftelsen. Handläggningen går snabbare om du

fyller i vår ångerblankett.

 

OBS! Vi mottar inte efterkravsförsändelser.

 

 

Om något är fel på varan (reklamationsrätt)

Konsumentköplagens regler för felaktiga varor kan tillämpas på varuköp.

När du handlar på www.denform.se har du 24 månaders garanti och 36 månaders reklamationsrätt. Det innebär att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller prisavdrag, beroende på den gällande situationen.

Naturligtvis är det ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått till följd av felaktig användning av produkten eller annat skadevållande beteende. Garantin och reklamationssrätten gäller inte om produkten slutar att fungera på grund av bristande funktion genom plötslig och oförutsedd yttre händelse. Reklamationsrätten gäller inte vid fel som beror på slitage, felaktigt användande (t.ex. om bruksanvisningen inte följts) vid konstruktionsändinger eller yttre påverkan.

Likaledes bortfaller reklamationsrätten om varan är flyttad från sin ursprungliga installationsplats, eller om den är överlämnad till tredjepart.

Demonstrationsexemplar köpta under lagerutförsäljning till starkt nedsatt pris omfattas inte av garantin.

Hur snabbt ska jag reklamera?

Du ska reklamera inom ”skälig tid” efter att du har upptäckt fel på varan. Om du reklamerar inom två månader efter det att felet har upptäckts, kommer reklamationen alltid vara i tid.

Vi återbetalar skäliga fraktkostnader

Är reklamationen berättigad återbetalar vi naturligtvis dina (skäliga) fraktkostnader.

Varan skickas till:

DenForm Lux A/S

Viborgvej 291

8210 Aarhus V

Danmark

 

Vi behöver följande information när du skickar varan till oss

När du returnerar varan ber vi dig att så detaljerat som möjligt uppge vad problemet är.

 

OBS! Vi mottar inte efterkravsförsändelser eller liknande.

 

Kom ihåg att varan alltid ska vara korrekt inpackad när den skickas tillbaka, och kom ihåg att få en kvittens på försändelsen, så vi kan återbetala din fraktkostnader.

Varan ska vara försedd med returnummer som lämnas ut av vår serviceavdelning.

Du kan skicka din reklamation och kvittens för köpet til vår serviceavdelning her:

DenForm Service

 

Vad vi gör med dina personuppgifter (personuppgiftshantering)

För att du ska kunna ingå avtal med oss, behöver vi följande uppgifter:

Namn

Adress

Telefonnummer

E-postadress

 

Vi registrerar dina personuppgifter med syftet att kunna leverera varan till dig.

Personuppgifterna registreras hos DenForm Lux A/S och bevaras i fem år, varefter uppgifterna tas bort, såvida du inte fortsatt har ett kundförhållande med DenForm Lux A/S.

När personuppgifter samlas in på vår webbplats, försäkrar vi oss alltid om att detta sker med ditt uttryckliga samtycke, på sådant sätt att du är informerad om precis vilka uppgifter som samlas in och varför.

Administratör och webbansvarig för DenForm Lux A/S har tillgång till de uppgifter som finns registrerade om dig.

Vi lagrar inte kunduppgifter krypterade.

Vi överför inte kunduppgifter krypterade.

Uppgifter lämnade till www.denform.se lämnas inte ut och säljs inte på något sätt till tredjepart, och vi registrerar inga känsliga personuppgifter.

Som registrerad hos www.denform.se har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen. Du har också rätt till insyn i vilka uppgifter som finns registrerade om dig. Dessa rättigheter har du enligt personuppgiftslagen, och förfrågningar avseende dessa riktas till DenForm Lux A/S via e-post (mail@denform.se).

 

 

Klagomål

Om du vill klaga på ditt köp, ska du vända dig till:

DenForm Lux A/S

Viborgvej 291

8210 Aarhus V

Danmark

 

E-post: mail@denform.se

Tfn: +45 8712 6934

 

Om vi inte lyckas hitta en lösning, kan du lämna klagomål till relevanta myndigheter på området, förutsatt att villkoren för dessa uppfylls.

 

Konsumentverket

Box 48, 651 02 Karlstad

 

Du kan lämna in klagomål till Konsumentverket via www.konsumentverket.se

Europeiska kommissionens tvistlösning på nätet kan också användas för inlämnande av klagomål. Detta är särskilt relevant om du är konsument med hemvist i ett annat EU-land.

 

Klagomål lämnas här – http://ec.europa.eu/odr